Yalın Girişim – Lean Startup ?

Sürdürülebilir, ölçeklendirilebilir, iş modeli, belirsiz koşullar, yeni ürün veya hizmet..  işte bu kelimeler Yalın girişimin anahtar kelimeleridir.

Belirsizliğin olduğu dönemlerdeki kaybedilen kaynakları en aza indirgeyen iş yapış şekli, yönetim metodolojisidir. Girişimcilik just-do-it yaklaşımıyla hareket ettiği için yöneticilik ve girişimcilik arasındaki uçurumu Yalın Girişim doldurmuştur.

Müşterinin arzuladığını (MVP aşağıda açıklandı) ona en kısa sürede veren girişim türü. Yeni bir ürün ya da hizmet oluşturulurken fikir aşamasından sunuma kadar her aşama yalın girişimcilikte deneylerle test ediliyor, eksikleri saptanıp geliştiriliyor. Yeni özellikler eklemek yerine en az maliyetle üretilen ürün üzerinden müşterinin geri dönüşümüne göre ürünün şekillenmesi, test edilmesi ve ölçeklendirilmesidir.

Burada çözüm yerine probleme odaklanmak önemli.

Yalın girişimin özellikleri :

  • Belirsiz dönemde bile bir ihtiyacı karşılıyor.
  • Yeni bir yönetim biçimi.
  • Onaylanmış öğrenme. Girişimciliğin her aşamasında deneme yanılma ve deney (ampirik) yöntemiyle ilerliyorsun.
  • Yap – Ölç – Öğren (Build-Measure-Learn) döngü adımlarından oluşur. Bu döngüye pivot Yeni girişimin temel aktivitesi, fikirleri ürüne dönüştürmek, müşterilerin tepkilerini ölçmek, yön mü değiştirilecek yoksa aynı yolda ısrar mı edilecek, bunu öğrenmektir. Bu evrede doğru iş modeli bulunması vadediliyor. Pazarı keşfetme ve pazarın teyidi aşamalarında pivot döngüsü oluşur, sürekli sonuçlara göre yeni geliştirmeler yapılır.
  • İnovasyon muhasebesi. Girişimin çıktılarını geliştirmek, kaydedilen ilerlemeyi ölçmek gerekiyor.

Özellik / İlkelerin detayına buradan da bakabilirsiniz. Ürün çıktısını almadan önce kullanıcılarına / personalarına test ettirilir. Eksik kalan yerler tamamlandıktan sonra üretime geçilir.

Geliştirilen ürün etrafında sürdürülebilir bir işletme kurulabilir mi sorusuna sürekli cevap aranır.

Yalın Girişim‘de iş planı yerine iş modeli esastır. İş planı üzerinde zaman kaybetmek yerine doğru iş modelini bulmak için “early adapters” dedikleri “erken benimseyenler” ile küçük ama sisteme hızlı adapte olabilen kitleye hitap edebilmek önemlidir. Ama Türk’lerin Twitter’a 2 sene sonra, Facebook’a 3 sene sonra ve Instagram’a da 1 yıl sonra katıldığını düşünecek olursanız özellikle internet alanında Türk’lerin “erken benimseyenler” olduğunu söyleyebilmemiz çok zor. Early Adaptors‘ların Türkiye’de çoğalması için yabancı dil eğitimi, hızlı İnternet alt yapısı ve yargısal reformları hayata geçirmeliyiz.

Pivot döngüsündeki verimlilik ile eş zamanlı olarak ürün ve kullanıcı geliştirmedeki hızlılık oranına “çeviklik” (Agility) denir. Yani mümkün olduğunda erken hata yapmak oldukça iyi bir şeydir. Bu hataları ölçümleyip, ders çıkartmak ve bunun doğrusunu yaparak kullanıcı talebini hızlıca karşılamak gereklidir.

 

Startup ın iki önemli sorusu vardır :

  • Değer Hipotezi (Value)
  • Büyüme Hipotezi (Growth)

 

Doğru Pazar – ürün – ekip uyumunu yakalamak için yap – ölç – öğren metodu kullanılmalı. Aksi takdirde girişim sonuçlarını analiz etmek için zaman kaybeder.

Müşteri Geliştirme 4 Adımlı bir süreçtir.

  1. Ürünleriniz için tanımladığınız pazarın bulunup doğrulanması (Pazarı Keşfetme)
  2. Müşterilerin ihtiyaçlarını karşılayan doğru nitelikte ürün özellikleri yaratma (Pazarın Teyidi)
  3. Kullanıcıları doğru metotlar ile müşteriye dönüştürme (İşi Yaratma)
  4. Doğru kaynaklar ile işinizi ölçeklendirebilme. (İşi Büyütme)

 

Kısaca yalın girişim müşteriden -> ürüne doğru gelişim evresidir.

 

MVP – Minimum Viable Product – Minimal – Temel Kullanılabilir Ürün

  • İşlevsel Algı : Müşteri önünde rezil olmayacağın, ana fonksiyonları gösteren ürün.
  • Yalın Tanım : Hayati varsayımları test etmeye yarayan ürün.

 

Sorulması Gerekilen Sorular

Söz konusu problem çözülmeye değer mi?

Kimin problemini çözüyoruz?

Şu an söz konusu problemi nasıl çözüyorlar?

Çözüm kişiler için değer yaratacak mı?

Çözümü satın alacaklar mı?

Nasıl değer yaratılacak?

Nasıl geliştirilecek?

Olası rakiplere karşı üstünlükler nelerdir?

Müşterilere ulaşılırken hangi kanallar kullanılacak?

Birim başına düşen maliyet ne kadar olacak?

Sürdürülebilir değer yaratılabilecek mi?

Gelir modeli ne olacak?

blog-yalın girişim.jpg

Genchi Genbutsu = Go To The Source

(Get Out of the Building)

DIŞARI ÇIKIN!..

Sokaklar sizin laboratuvarınız, insanlar da denekleriniz. Sizi bekliyorlar. Gidin soru sorun, dinleyin, gözlemleyin.

 

Yalın Girişim Tuvali (Lean Canvas) çıkarabileceğiniz araçlar :

https://leanstack.com/lean-canvas/

http://businessmodelgeneration.com/

 

Landing Page Araçları

Launchrock.co

Unbounce.com

Instapage.com

Landr.co

Landerapp.com

Striking.ly

 

 

KAYNAKÇALAR

http://www.slideshare.net/BurakYaman/yaln-giriim-balang-13385733

http://www.adanausam.com.tr/userfiles/file/HIZLI%20GEL%C4%B0%C5%9ET%C4%B0R%20SUNUMLAR/Yal%C4%B1n%20Giri%C5%9Fim%20ve%20Yal%C4%B1n%20%C3%9Cr%C3%BCn%20Geli%C5%9Ftirme.pdf

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s